Verkerk, realistische kunst, schilderijen, fijnschilder, portret in opdracht Fine Art | Maarrrr
post-template-default,single,single-post,postid-634,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,vigor-ver-2.1.1, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_menu_slide_from_right,elementor-default,elementor-kit-3006
Desiree Verkerk art kunst beurzen

Maarrrr

Deze blog schreef ik een paar jaar geleden, maar als ik het zo lees ben ik nog geen steek verandert. Ik ben nog steeds bang voor die ene maarrrrrrr..

Maarrrrrrrrrrr

Volgend weekend is het weer zover. Dan sta ik een paar dagen met mijn schilderijen in de grote kerk in Alkmaar. Vorig jaar was de eerste keer dat ik daar stond en ik was best zenuwachtig.  Als steun had ik mijn moeder meegenomen, want ik ben altijd bang voor kritiek op mijn werk. Het ging eigenlijk de hele avond goed. Ik kreeg veel complimenten en langzaam groeide mijn zelfvertrouwen. Totdat een vouw en haar dochter bij mijn kraam kwamen. Enthousiast zei de dochter:”Dit is het eerste werk dat ik echt mooi vind.” Mijn moeder en ik zaten schaapachtig te glimlachen vanachter de kraam en mijn moeder gaf me stiekem een por van trots. Maar deze euforie duurde slechts een paar seconden. Naast haar stond hààr moeder. Ik weet nog steeds niet waarom. Kennelijk was een compliment niet wat haar dochter diende te geven. Kritisch nam ze me op vanachter haar kladblokje. Vervolgens draaide ze zich naar haar dochter om en sprak de legendarische woorden:”Je vind het mooi, maarrrrrrrrrrrrrr…”
Vervolgens gingen ze samen al mijn werk af. Elk detail werd geanalyseerd en ik voelde mezelf steeds kleiner worden. Dit zagen ze en ik moet me niet sterk vergissen of er verscheen op het gezicht van die moeder een kleine triomfantelijke glimlach. Ik had het gevoel dat ik bij de jury stond van het programma de X factor. Mijn moeder en ik zakten steeds verder weg achter de kraam en uiteindelijk gingen ze weg.
Op de kunstacademie wordt je werk zo vaak besproken, maar deze manier van kritiek geven had ik nog nooit meegemaakt. Ik ging ook anders naar mijn werk kijken. Gelukkig duurde de fair nog een paar dagen en de werken die ze het meest hadden afgekraakt waren als eerste verkocht en zo is het met kunst. Het is altijd een mening. Ik schilder nu eenmaal graag realistisch en mijn kleuren zijn vrij sober. Als iemand van abstract en gekleurd houdt dan zal diegene mijn werk niet mooi vinden. Toch ben ik wel een beetje zenuwachtig voor aanstaande vrijdag, want wellicht komen ze dit jaar weer kijken. Ik heb dan ook een aantal nieuwe werken bij me en ben benieuwd of ze door de beoordeling komen. Dat hoop ik dan maarrrrrrrrrr.