Verkerk, realistische kunst, schilderijen, fijnschilder, portret in opdracht Fine Art | Waarom een onderschildering
1972
post-template-default,single,single-post,postid-1972,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,vigor-ver-2.1.1, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_menu_slide_from_right,elementor-default,elementor-kit-3006
onderschildering Desiree Verkerk Portret

Waarom een onderschildering

onderschildering-hand

“Waarom toch altijd die paarsblauwe onderschildering?” Is een vraag die me wel vaker wordt gesteld. Het is niet echt gebruikelijk om deze kleur voor een onderschildering te nemen. Ik zie kunstenaars die bij portretten bruine, groene, grijze en soms geen onderschildering maken en dan kom ik aan met een paarsblauwe.

Nu maak ik bij miniaturen geen gebruik van onderschilderingen, omdat teveel verfklodders soms vreemde effecten bij kleine portretjes teweeg kunnen brengen. Maar bij schilderijtjes zoals deze is het toch wel handig.

Voor mij zijn de voordelen:

• Je oefent nog 1 keer de vorm van het gezicht met verf;
  • Je kan makkelijk corrigeren;
  • Door de kleur weg te laten kijk je puur naar de vorm en wordt je beeld niet vertroebeld;
  • Je bent kritischer omdat het er nog niet goed uitziet;
  • Je brengt in de vervolglagen je verf wat dikker en zwieriger aan, zodat er leven in de huid ontstaat.

Nu heb ik vroeger nooit met onderschildering gewerkt en koos ik meer voor een gladdere huid. En er zijn zat kunstenaars die nooit met een onderschildering werken. Maar dit zijn de redenen voor mij om het wel te doen. De reden dat ik blauw gebruik is omdat wanneer ik naar mijn eigen huid kijk de aders en dergelijke die blauwe ondertoon hebben en het houdt mijn werk fris. Maar mocht je zelf andere suggesties hebben dan lees ik dat graag. Tenslotte is het leukste van schilderen, leren en proberen.

Klik hier voor het eindresultaat

onderschildering Desiree Verkerk Portret

Onderschildering bij een realistisch schilderij van Desiree verkerk